Tøsetur til London

I marts 2013 besøgte Betina London

I fødselsdagsgave fik jeg jo som bekendt en weekend i London af børnene og Lars Jakob. Jeg valgte at invitere Malene med, og jeg glædede mig meget til denne tur. Alle mine forventninger blev indfriet, og jeg kunne sagtens have brugt mere tid i denne fantastiske metropol!

Vi mødtes på hotellet fredag formiddag omkring kl. 11. Efter at have indlogeret os i vores skotøjsæske af et hotelværelse, gik vi ud for at opleve byen. Hotellet (Ascot Hyde Park) ligger lige ved Paddington station og Hyde Park, så vi startede med at gå igennem Hyde Park, forbi Prinsesse Dianas Memorial Childrens Playground og ud af parken igen. Herfra gik vi igennem Notting Hill, fandt utallige blå døre (kendt fra filmen ”Notting Hill”) og hyggelige gader – deriblandt Portobello Road, med dens mange farvede huse. Der var marked i gaderne, det største og mest indbydende i Portobello Road. Lidt længere fremme, lignede det mest af alt affald, som de sælgende forsøgte at tage penge for!

Vi fandt et lille frokost-sted, og var begge klar på en lækker sandwich af ”French Baguette” med kylling, salat mv. og blev mega skuffede, da damen kom med en sandwich af hvidt toastbrød, fyldt med mere mayonaise end kylling, dertil to skiver agurk og en kvart tomat! Nå, men mætte blev vi, og daskede herefter videre og fór lidt vild. Vi blev enige om, at vi i hvert fald var kommet uden for kortet, og efter lidt spørgen os frem, fandt vi til sidst ind til Baker Street og Madame Taussauds. Vi forhørte os på en musical, men blev enige om at bruge pengene på en turistbus lørdag, ellers havde vi simpelthen ikke tid nok til at se hele byen.

Hen på eftermiddagen fandt vi frem til Regent Street og Oxford Street, som vi selvfølgelig cruisede igennem og så på rigtig mange butikker :) Malene nåede også at få købt nye sko, da dem hun havde medbragt ikke var så city-sight-seeing egnede. Det overraskede mig at der også hen på aftenen var så mange mennesker på gaderne og at butikkerne har åbent til kl. 21. Vi vendte tilbage mod hotellet ved 19 tiden, gik over på restauranten lige overfor hotellet, spiste og gik herefter tilbage og i seng. Vi havde begge været oppe ved 4-tiden, så der var ved at være udsolgt.

Næste morgen efter badet ville vi spise morgenmad på en italiensk restaurant, som også lå ved siden af hotellet. Der var -15% på morgenmad, så det var jo perfekt. Det eneste ”aber dabei” var, at restauranten ikke havde åbent, da vi ville indtage morgenmad ved 9.30-tiden. Så det blev til full english breakfast på Garfunkels. Ikke noget opløftende måltid, men bunden blev lagt og vi var klar til dag 2!

Med turistbussen kørte vi nu byen rundt. Så bl.a. London Eye, Tower Bridge, 10 Downing Street, Trafalgar Square, Fleet Street, og stod efter ca. 2 timer af ved Cleopatras Needle. Herfra tog vi undergrunden til Picadilly Circus, hvor vi skulle mødes med Mette (som tidligere har boet i omegnen af Basel, og som jeg kender fra den danske miniclub). Mette og hendes familie bor nu lidt udenfor London, og det var super hyggeligt at se hende igen. Vi spiste frokost i Soho og herefter gik Malene og jeg rundt i byen igen. Vi gik til Buckingham Palace, hvor vi blev fotograferet med to unge Bobby'er, gik videre til Westminster Abbey, så Big Ben, til Downing Street (hvor der absolut ikke er meget at se) og til Trafalgar Square. Vi gik herefter tilbage igennem west end, hvor alle teatrene ligger. Der var vældig mange udklædte mennesker på gaderne, meget livligt sted. Herefter gik vi igennem Soho igen og forsøgte at finde muren/indgangsporten til Chinatown. Det lykkedes desværre ikke, så ved 20-tiden tog vi tilbage til hotellet og endnu en fed dag var ved at være slut. Først skulle vi dog ud og spise igen, og vi fandt en hyggelig græsk restaurant i nærheden af hotellet.

Søndag morgen stod Malene op tidligt, da hun skulle med bussen til Stansted lufthavn ved 8-tiden. Jeg havde lidt mere tid, og skulle først med bussen til Gatwick kl. 10. Vi havde begge købt billetter til Easybus – billigt, men ikke specielt godt organiseret. Chaufførerne solgte billetter til folk, der ikke havde booket, med det resultat at ikke alle, der havde booket og betalt, fik plads. En bus udeblev og efterlod 12 personer uden transport til lufthavnen. Der var kamp om pladserne og var du ikke hurtig nok, kom du ikke med – jeg tror de var overbookede også.

Kl. 16 landede jeg i Basel og blev hentet af Lars Jakob og Rasmus. Pigerne var ude og lege med veninder, men jeg fik store knus, da de kom hjem. Det var helt sikkert en god tur, jeg tror ikke jeg har været i London for sidste gang. Det var fedt at være ude ”alene”, sammen med Malene, men det er også altid rart at komme hjem igen :)